دروس رشته حسابداری کارشناسی پیوسته
فهرست مطالب

دروس رشته حسابداری کارشناسی پیوسته

 آیا رشته حسابداری سخت است

یکی از سوالات پرتکراری که توسط بسیاری از هنرجویان عزیز پرسیده می شود این است که آیا رشته حسابداری سخت است؟

در این مطلب آموزشی قصد داریم پاسخ کاملی به سوال آیا رشته ی حسابداری سخت است یا خیر بدهیم تا در آخر با توجه به توضیحات ارائه شده بتوانید به خوبی تصمیم بگیرید که آیا رشته و شغل حسابداری مناسب شما است یا خیر.

اگر به دنبال بهترین راهنمای شروع آموزش و کسب درآمد از رشته حسابداری هستید، کافیست وارد وب سایت  www.aryatehran.com شوید و یا با کارشناسان آریا تهران با شماره های ۰۲۱۶۶۹۱۹۶۳۴ الی ۷ تماس بگیرید تا به بهترین شیوه شما را راهنمایی کنند.

رشته حسابداری به انگلیسی

رشته حسابداری به انگلیسی “Accounting” نامیده می ‌شود که در مطالب فوق به طور کامل درمورد  بهترین آموزشگاه برای آموزش حسابداری و این موضوع که آیا رشته حسابداری سخته صحبت کرده ایم.

اگر برای شرکت در دوره های آموزشی، کسب مدرک فنی حرفه ای و یا بهترین آموزشگاه برای یادگیری حسابداری نیاز به راهنمایی های بیشتری دارید، کافیست وارد وب سایت  www.aryatehran.com شوید و یا با کارشناسان آریا تهران با شماره های ۰۲۱۶۶۹۱۹۶۳۴ الی ۷ تماس بگیرید تا بهترین راهنمایی را به شما اراهه دهند و درنهایت بتوانید با آگاهی بیشتری تصمیم بگیرید.

آیا رشته حسابداری سخت است

رشته حسابداری یکی از رشته‌ های پرطرفدار در دانشگاه ‌های سراسر جهان است. این رشته متشکل از دروسی است که به مباحث مالی، حسابداری، اقتصاد و مدیریت مرتبط می‌ شود.

در پاسخ به سوال آیا رشته حسابداری فنی و حرفه ای سخت است یا خیر(رشته حسابداری سخته نی نی سایت)، می ‌توان گفت که رشته حسابداری دارای مباحث تخصصی و پیچیده است، اما این بدین معنا نیست که برای همه دانشجویان سخت است. در واقع، موفقیت در رشته حسابداری نیازمند تلاش و اراده است. اگر دانشجویان به دقت دروس را مطالعه کرده و زمان کافی را برای تمرین صرف کنند، قطعاً می‌ توانند در این رشته موفق باشند.

همچنین، مهمترین نکته برای موفقیت در این رشته، درک قوی از مفاهیم حسابداری و مالی است. برای داشتن این درک، ممکن است به دانش مباحث مرتبط با حسابداری و مالی در دبیرستان نیاز باشد. در نهایت، باید گفت که رشته حسابداری در واقع برای هر کسی سخت نیست. اگر شما دارای اراده و تلاش کافی هستید، می ‌توانید در این رشته موفق باشید. همچنین، باید توجه داشت که این رشته به شدت پرطرفدار است و برای شغل‌ هایی مانند حسابدار، حسابرس، مدیر مالی و … بسیار مورد تقاضا قرار دارد.

اگر به دنبال بهترین دوره حسابداری ویژه بازار کار از مقدماتی تا پیشرفته، همراه با دریافت مدرک معتبر فنی و حرفه ای قابل ترجمه هستید تا از این طریق بتوانید در کوتاه ترین زمان وارد بازار کار شوید و درآمد کسب کنید، پیشنهاد می کنیم دوره حسابداری آموزشگاه آریا تهران را از دست ندهید.

علاوه بر مواردی که ذکر شد، برای موفقیت در رشته حسابداری، نیاز به تسلط بر نرم‌ افزارهای حسابداری مانند Excel است که در آموزشگاه آریا تهران کار با نرم افزار اکسل و دیگر نرم افزار های مرتبط با حسابداری توسط اساتید برتر کشور آموزش داده می شود. بسیاری از دروس در این رشته به صورت عملی و با استفاده از این نرم ‌افزارها تدریس می ‌شوند.

به علاوه، دانشجویان باید توانایی ارائه گزارش‌های مالی را داشته باشند و برای این کار، باید با استانداردهای گزارش ‌دهی مالی مانند GAAP و IFRS آشنا باشند. در کنار تسلط بر مفاهیم حسابداری و نرم ‌افزارهای حسابداری، دانشجویان باید توانایی ‌های ارتباطی و کار گروهی خوبی را نیز داشته باشند.

این رشته معمولاً با تیم ‌هایی از حسابداران و مدیران مالی کار می‌ کند و برای موفقیت در این شغل‌ ها، باید توانایی کار در تیم و ارتباط خوب با دیگران را داشته باشید. در نهایت، باید توجه داشت که هر رشته ‌ای در دانشگاه دارای چالش ‌های خود است اما با تلاش، اراده و تسلط بر مفاهیم، همه می ‌توانند در هر رشته ‌ای موفق باشند.

اساتید مجرب در آموزشگاه آریا تهران، در طول دوره آموزشی علاوه بر معرفی رشته حسابداری به صورت کامل، به تدریس کلیدی ترین و مهم ترین نکات ویژه بازار کار می پردازند تا شما را برای ورود به بازار کار آماده کنند.

اگر هنوز پاسخ این سوال که آیا رشته حسابداری خوب است را نگرفته اید و نیاز به راهنمایی های بیشتری در این مورد که آیا رشته حسابداری سخت است نی نی سایت دارید، در ادامه این مطالب با ما همراه باشید.

رشته حسابداری سخته یا کامپیوتر

هر دو رشته حسابداری و کامپیوتر در زمینه های مختلفی فعالیت می ‌کنند و از نظر دشواری و زمانی که باید صرف آن شود، بستگی به میزان علاقه و استعداد شما دارد.

رشته حسابداری بیشتر به تحلیل اطلاعات مالی، مدیریت مالی، مالیات و مطالعات اقتصادی تمرکز دارد. این رشته برای افرادی مناسب است که به عدد و رقم علاقه دارند و توانایی تفکر تحلیلی، حل مسئله و برنامه ریزی را دارند اما رشته کامپیوتر بیشتر به برنامه نویسی، طراحی وب، شبکه ‌های کامپیوتری و هوش مصنوعی تمرکز دارد.

این رشته برای افرادی مناسب است که به فناوری اطلاعات و تکنولوژی علاقه دارند و توانایی حل مسئله، خلاقیت و مهارت های برنامه نویسی را دارند. هر دو رشته به دانشجویانی با استعداد، توانایی تحلیل و تفکر، توجه به جزئیات و صبر بالا نیاز دارند.

در نهایت، تصمیم نهایی درباره اینکه رشته حسابداری سخته یا کامپیوتر، باید بر اساس علاقه، توانایی و اهداف شخصی شما باشد.

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که در یادگیری حسابداری به صورت اصولی و حرفه ای و درنهایت کسب بهترین فرصت های شغلی موثر است، انتخاب بهترین آموزشگاه حسابداری در تهران می باشد به طوری که پس از گذراندن دوره های آموزش حسابداری نگرانی بابت کارهای مرتبط با حسابداری شخصی و شرکتی نداشته باشید وهر آنجه که مورد نیاز شماست به شما آموزش داده شود تا در کوتاه ترین زمان بتوانید آمادگی برای شروع به کار و کسب درآمد را دریافت کنید.

اگر می خواهید بدانید دانش ریاضی چقدر در حسابداری لازم است، در ادامه با ما همراه باشید.

آیا رشته حسابداری ریاضی دارد

رشته حسابداری از ریاضیات به عنوان یکی از ابزارهای اصلی خود استفاده می‌ کند. درس‌ هایی مانند ریاضیات مالی، آمار و احتمال، ریاضیات محاسباتی، ریاضیات مالیاتی و مطالعات کمی در حسابداری از ریاضیات استفاده می‌ کنند.

علاوه بر این، در رشته حسابداری، دانشجویان با نرم افزارهای مالی و حسابداری مانند Excel هم کار می‌ کنند که به نوعی نیازمندی به فهم و استفاده از ریاضیات هستند.

لذا می‌ توان در پاسخ به سوال آیا رشته حسابداری ریاضی دارد (حسابداری ریاضی دارد نی نی سایت) گفت که رشته حسابداری با ریاضیات ارتباط دارد و برای درک بهتر مفاهیم آن، دانشجویان نیاز دارند که در ریاضیات خوب عمل کنند.

با مراجعه به وب سایت آریا تهران در بخش حسابداری، می توانید نظر دانشجویان درباره رشته حسابداری را مشاهده کنید تا بتوانید اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید.

آیا رشته حسابداری در هنرستان سخت است

یکی از سوالاتی که ممکن است در حین انتخاب رشته از خود بپرسید این است که آیا رشته حسابداری در هنرستان سخت است؟

رشته حسابداری در هنرستان به عنوان یکی از رشته ‌های پایه شناخته شده است. درس‌ های حسابداری در هنرستان، شامل مباحثی مانند حسابداری مالی، اصول اقتصاد، آمار و احتمال، ریاضیات مالی و مالیات است.

این دروس برای دانش ‌آموزانی که به حل مسئله، تحلیل و برنامه ‌ریزی علاقه دارند و توانایی تفکر تحلیلی و منطقی دارند، قابل دسترسی هستند. در کل، رشته حسابداری در هنرستان دارای دشواری متوسطی است و بستگی به توانایی و تمایل دانش‌ آموز دارد.

بهترین روش برای موفقیت در این رشته، تمرین و حل تمرین ‌های بیشتر، درک مفاهیم پایه و استفاده از منابع موجود برای یادگیری است.

 

درس های رشته حسابداری

برای تحصیل در رشته پرطرفدار حسابداری باید اطلاعات کافی در مورد درس های رشته حسابداری و معدل لازم برای رشته حسابداری پایه نهم و دهم داشت تا بتوان با آگاهی کامل این رشته را انتخاب نمود. در این مقاله جامع شما را با دروس رشته حسابداری در دانشگاه و هنرستان و معدل لازم برای قبولی در رشته حسابداری آشنا کرده ایم. اگر سوالات بیشتری در مورد رشته حسابداری دارید و میخواهید توسط برترین اساتید خبره حسابداری پاسخ داده شود میتوانید به سایت بیرام کبیر به نشانی www. beyram-kabir.ir مراجعه کنید و سوالات خود را در بخش نظرات مطرح کنید تا اساتید ما در اسرع وقت پاسخ شما عزیزان را بدهند.

درس های رشته حسابداری

به طور کلی میتوان گفت در صورتی که قصد تحصیل در رشته حسابداری را داشته باشید باید تمرکز اصلی تان را بر روی دروس تخصصی حسابداری و آمار قرار دهید تا بتوانید در این رشته موفق باشید. دروس حسابداری در مقطع کاردانی شامل 32 واحد تخصصی ریاضی میباشد و ضروری است دانشجویان این رشته درس زبان تخصصی ریاضی را بگذرانند. دروس رشته حسابداری کاردانی عبارت است از:

  • اصول حسابداری 1 و 2 و 3 که هر درس اصول حسابداری چهار واحد میباشد.
  • حسابداری دولتی برابر با سه واحد میباشد.
  • حسابداری صنعتی 1 و 2 که هر درس شامل سه واحد میباشد.
  • حسابرسی 1 سه واحد است.
  • حسابداری میانه 1 در یک واحد درسی ارائه میشود.
  • اصول تنظیم و کنترل بودجه دولتی که در سه واحد درسی ارائه میشود.

اگر میخواهید بیشتر با رشته حسابداری و دروس حسابداری آشنا شوید و برای آزمون های استخدامی و فنی حرفه ای آمادگی لازم را کسب کنید میتوانید به صفحه نمونه سوالات حسابداری مجتمع فنی تهران مراجعه کنید و نمونه سوالات بیشتر با جواب را دریافت نمایید.

درس های رشته حسابداری در دانشگاه

رشته حسابداری در دانشگاه یکی از رشته های پرطرفدار میباشد که به علت بازار کار خوبی که دارد روز به روز به تعداد متقاضیان این رشته افزوده میشود. درس های رشته حسابداری در دانشگاه به این صورت است که در مجموع دانشجو باید 135 واحد درسی را پاس نماید. از این تعداد واحد 20 واحد آن دروس عمومی را تشکیل میدهد، 44 واحد درسی شامل دروس پایه میباشد، 13 واحد شامل دروس تخصصی مخصوص گرایش های بوده و 58 واحد درسی شامل دروس اختصاصی رشته ریاضی میباشد.

دروس پایه رشته حسابداری شامل موارد زیر میباشد و افراد برای اشتغال در رشته حسابداری موظف هستند این دروس را پاس نمایند:

  1. مبانی سازمان و مدیریت
  2. پژوهش عملیاتی
  3. پول و ارز و بانکداری
  4. مبانی تولید و عملیات
  5. اصول علم اقتصاد 1و 2
  6. مالیه عمومی و خط مشی مالی دولت ها
  7. حقوق تجارت
  8. روش های تحقیق و مأخذ شناسی
  9. آمار و کاربرد آن در مدیریت
  10. مبانی و کاربرد کامپیوتر در مدیریت

اگر میخواهید بدون نیاز به تحصیلات دانشگاهی در رشته حسابداری مدرک فنی حرفه ای بین المللی دریافت کنید و در این حوزه مشغول به کار شوید میتوانید به صفحه بهترین آموزشگاه حسابداری در میدان انقلاب مراجعه کنید و با شرکت در دوره های حسابداری آموزشگاه حسابداری از تخصص برترین اساتید بهره مند شده و با دریافت مدرک فنی حرفه ای به سرعت وارد بازار کار شده و کسب درآمد داشته باشید.

درس های رشته حسابداری در هنرستان

معمولا برای افرادی که قصد دارند سریعا وارد بازار کار شده و کسب درآمد داشته باشند رشته حسابداری یکی  از رشته های پیشنهادی میباشد. متقاضیان رشته حسابداری روز به روز در حال افزایش میباشد و ورود به این رشته از هنرستان نیز به دلیل ورود سریع تر به دانشگاه با استقبال بی نظیری رو به رو شده است.

در این بخش میخواهیم شما را با درس های رشته حسابداری در هنرستان آشنا کنیم. برای دروس حسابداری در هنرستان در این بخش صرفا شما را با دروس اختصاصی آشنا میکنیم که این دروس عبارتند از:

  • حسابداری وجوه نقد و تحریر دفاتر قانونی در پایه دهم
  • حسابداری خرید و فروش در پایه دهم
  • ارتباط موثر در پایه دهم
  • حسابداری انبار و اموال در پایه یازدهم
  • مدیریت تولید در پایه یازدهم
  • حسابداری حقوق و دستمزد در پایه یازدهم
  • دانش فنی پایه حسابداری در پایه دهم
  • تفکر و سواد رسانه ای در پایه یازدهم

پیشنهاد ویژه: بررسی بهترین آموزشگاه حسابداری در تهران

فرصت های شغلی برای حسابداران در حال حاضر در ایران زیاد است و افرادی که در این حوزه تخصص لازم را کسب کرده باشند میتوانند به سرعت اشتغال یابند و کسب درآمد داشته باشند. پس بهتر است بعد از انتخاب این رشته حتی با شرکت در دوره های حسابداری فنی حرفه ای مهارت های لازم را به سرعت کسب کنید تا بتوانید در این حوزه اشتغال یابید.

دروس ترم اول رشته حسابداری دانشگاه آزاد

بعد از انتخاب رشته ریاضی یکی از فاکتور های مهم مورد نظر دانشجویان دروس ترم اول رشته حسابداری دانشگاه آزاد میباشد زیرا میخواهند از دروسی که باید در ابتدای ورود به دانشگاه بگذرانند اطلاع یابند. دروس ترم اول رشته حسابداری دانشگاه آزاد برحسب پیش نیاز های هر فرد تعیین میشود اما به طور کلی برحسب چارت ارائه شده برای دانشگاه آزاد در شرایط عادی درس های ترم اول رشته حسابداری دانشگاه آزاد شامل دروس عمومی و پایه میباشد که این دروس به صورت زیر تعریف شده اند:

  • زبان عمومی
  • زبان خارجی
  • اخلاق اسلامی و یا آیین اسلامی
  • اقتصاد خرد
  • ریاضی عمومی
  • اصول حسابداری 1

به طور کلی در صورتی که نمرات دروسی پایین تر از حد مجاز باشد دانشجو موظف است این دروس را به صورت پیش نیاز در دانشگاه پاس کند تا بتواند سایر دروس را بگذراند.

 

رشته حسابداری چه کتاب هایی دارد

شاید این سوال ذهن شما را نیز درگیر کرده باشد که برای رشته حسابداری چه درس هایی باید قوی باشد و رشته حسابداری چه کتاب هایی دارد؟

اگر می خواهید اطلاعات کاملی درمورد اصول حسابداری و مفاهیم مرتبط با آن کسب کنید، حتما مقاله اصول حسابداری را مطالعه کنید.

برای رشته حسابداری، دروس زیر بسیار مهم و ضروری هستند که در هر دانشگاهی کاربردی ترین کتاب ها را معرفی میکنند:

  1. حسابداری مالی: شامل مفاهیم پایه حسابداری مانند معاملات خرید و فروش، دوره مالی، دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام است.
  2. حسابداری مدیریت: شامل مفاهیمی مانند برنامه ریزی بودجه، محاسبه هزینه، مدیریت سرمایه، سیستم های هزینه گزاری و ارزش گذاری.
  3. مالیات: مفاهیم کلی مالیات و قوانین، محاسبه مالیات و ارسال اظهارنامه مالیاتی.
  4. حقوق تجارت: درک اصول حقوق تجارت، قوانین و مقررات، قراردادها، انواع شرکت ها و مسائل حقوقی دیگر.
  5. آمار: تحلیل داده ها، آمار و احتمالات، انتخاب نمونه و تجزیه و تحلیل داده ها.
  6. اقتصاد: درک اصول اقتصاد، تعامل بازار، تورم، بانکداری و سیاست های مالی.
  7. ریاضیات: ریاضیات برای کسب و کار، احتمالات و آمار، ریاضیات مالی، ریاضیات برای تصمیم گیری.
  8. فناوری اطلاعات: آشنایی با نرم افزارهای حسابداری، مدیریت اطلاعات، تکنولوژی های جدید و شبکه های اجتماعی.
  9. مطالعات اجتماعی: تاریخچه اقتصاد، جامعه شناسی اقتصادی، فلسفه اقتصادی و مسائل اجتماعی کسب و کار.

در کل، برای داشتن موفقیت در رشته حسابداری، باید علاوه بر درس خواندن، توانایی حل مسائل، تحلیل و تفسیر داده ها و ارتباط برقرار کردن با مشتریان و همکاران را داشته باشید.

معدل لازم برای رشته حسابداری پایه نهم

یکی از شروط ورود به رشته حسابداری معدل میباشد. به همین دلیل اغلب کسانی که میخواهند وارد دانشگاه رشته حسابداری شوند باید معدل مناسبی را کسب کرده باشند تا موفق به ورود به دانشگاه گردند. همان طور که میدانید امروزه یکی از شروط اصلی ورود به دانشگاه معدل میباشد به همین دلیل افراد باید علاوه بر رتبه کنکور تمرکز خاصی روی معدل خود داشته باشند.

معدل لازم برای رشته حسابداری پایه نهم برابر با 14 میباشد و کسانی که قصد ورود به دانشگاه دولتی دارند باید معدل 14 یا بالاتر داشته بشند. البته دقت داشته باشید در صورتی که بخواهید در دانشگاه های برتر کشور تحصیل کنید نیاز است علاوه بر معدل رتبه خوبی را در کنکور کسب کنید. برای اینکه به یک حسابدار موفق تبدیل شوید میتوانید در کلاس های حسابداری سایت بیرام کبیر شرکت کنید تا تخصص لازم را در این حوزه کسب کنید و به سرعت از مهارت های آموخته خود کسب درآمد داشته باشید.

برای قبولی در رشته حسابداری چه درس هایی مهم است

برای قبولی در رشته حسابداری چه درس هایی مهم است؟ این یکی از پرتکرار ترین سوالاتی است که پرسیده میشود زیرا اغلب کسانی که قصد ورود به این رشته را دارند میخواهند بدانند که باید چه دروسی را تقویت کنند تا بتوانند در این رشته موفق تر باشند.

اگر میخواهید با دروسی که نیاز است برای ورود به رشته حسابداری تقویت شود بیشتر آشنا شوید میتوانید به صفحه برای قبولی در رشته حسابداری چه درس هایی مهم است مراجعه کنید و اطلاعات لازم را کسب نمایید. به طور کلی اگر قصد ورود به این رشته را دارید باید در دروس ریاضی، حسابان، آمار، هندسه و کلیه دروسی که زیر مجموعه ریاضی و محاسبات به شمار میرود قوی باشید تا بتوانید موفقیت بیشتری را در این رشته کسب کنید.

رشته حسابداری چه کتاب هایی دارد

همان طور که اشاره شد شما برای تحصیل در رشته حسابداری نیاز است دروس عمومی، پایه و تخصصی را بگذرانید که برای این دروس کتاب هایی وجود دارد که گاهی در بسیاری از دانشگاه ها کتب مشترک استفاده میشود و در بعضی دیگر از کتب دیگر استفاده میگردد. به طور کلی برای پاسخ به سوال رشته حسابداری چه کتاب هایی دارد میتوان گفت برای دروس تخصصی کتب اصول حسابداری ۲، حسابداری میانه ۱ و ۲، بهایابی‌ ۱ و ۲، مالیاتی ۱ و ۲، کنترل‌های داخلی و نظام راهبردی شرکتی، مالی ۱ و ۲، حسابداری مدیریت، حسابداری پیشرفته ۱ و ۲، حسابرسی ۱ و ۲، مدیریت سرمایه گذاری، مبانی حسابداری بخش عمومی، زبان تخصصی ۱ و ۲، حسابداری ابزار و عقود اسلامی، نرم افزارهای کاربردی در حسابداری، حسابداری موارد خاص، کارگاه حسابداری پیشنهاد میشود.

شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر در حوزه حسابداری، دروس و کتب و معدل لازم جهت موفقیت در رشته حسابداری به سایت بیرام کبیر به نشانی www. beyram-kabir.ir مراجعه کنید و از طریق ارتباط با اساتید حسابداری ما اطلاعات لازم را کسب نمایید.

پیشنهاد مطالعه: برای کنکور حسابداری چه کتابهایی بخوانیم

کنکور حسابداری

داوطلبان واجد شرایط ثبت نام کنکور کاردانی فنی و حرفه ای که قصد دارند در این مقطع ادامه تحصیل دهند، می بایست در پذیرش با آزمون و یا بدون آزمون آن شرکت نمایند. در چندین سال گذشته 9 رشته پر متقاضی به صورت با آزمون در پذیرش کاردانی فنی و حرفه ای ارائه می شد که این تعداد به 5 رشته در سال 1401 کاهش یافت. رشته حسابداری از دسته رشته هایی است که جذب داوطلبان آن همچنان به صورت با کنکور صورت می گیرد.

با توجه به این که ثبت نام کنکور کاردانی فنی و حرفه ای و انتخاب رشته آن همزمان انجام می شود، متقاضیان می بایست رشته دلخواه خود را از میان مجموعه امتحانی مورد نظر انتخاب نموده و خود را برای شرکت در آزمون آماده نماید. در این مطلب قصد داریم، اطلاعات مربوط به مواد، ضرایب و منابع درسی و کمک درسی کنکور و همچنین گرایش ها و نمونه سوالات کنکور کاردانی فنی و حرفه ای حسابداری را در اختیار شما قرار دهیم.

رشته حسابداری جزء 5 رشته با کنکور در پذیرش کاردانی فنی و حرفه ای سال 1401 می باشد.

بودجه بندی و ضرایب دروس کنکور کاردانی فنی و حرفه ای رشته حسابداری 1402

کنکور کاردانی فنی و حرفه ای مجموعا، دارای 160 سوال می باشد که تعداد سوالات هر بخش با بخش دیگر متفاوت است. این ضرایب و بودجه بندی ها نیز در دفترچه ذکر می شود که داوطلب بتواند براساس اهمیت هر کدام برای خود برنامه ریزی کند. در جدول زیر تعداد سوالات و ضرایبی هر بخش از دروس را بیان کرده ایم.

منابع کنکور کاردانی فنی و حرفه ای رشته حسابداری 1402

داوطلبانی که قصد دارند خود را برای شرکت در کنکور کاردانی فنی و حرفه ای حسابداری آماده کنند، می بایست از منابع مطالعاتی قابل استفاده اطلاع کسب کرده و نسبت به فراهم کردن آن ها اقدام نمایند. این منابع به همراه مواد آزمون و ضرایب هر یک از مجموعه دروس در دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته کنکور کاردانی فنی و حرفه ای 1401 ذکر می گردند. مباحث این آزمون را دو دسته سوالات عمومی و تخصصی تشکیل می دهند که در جدول زیر به صورت دقیق و تفکیک شده به آن ها پرداخته ایم.

منابع کمک آموزشی کنکور کاردانی فنی و حرفه ای رشته حسابداری 1402

اصلی ترین نکته در خصوص منابع سوالات امتحانی آزمون مذکور این است که این سوالات از کتاب درسی طرح می گردند. بنابراین بهتر است در درجه اول کتب درسی خود را با دقت مورد مطالعه قرار داده و سپس از منابع کمک آموزشی در راستای دستیابی به تسلط بیشتر بر روی مباحث، بهره ببرید. از جمله انتشارات معروفی که در زمینه کنکور رشته های فنی و حرفه ای، مشغول به فعالیت هستند می توان به انتشارات قلم چی، اخوان و چهارخونه یا فارابی، اشاره کرد. در این بخش به معرفی چند نمونه کتاب جامع و کاربردی می پردازیم که در صورت تمایل می توانید مورد استفاده قرار دهید.

گرایش دروس کنکور کاردانی فنی و حرفه ای رشته حسابداری 1402

داوطلبان کنکور کاردانی فنی و حرفه ای حسابداری می توانند با مراجعه به دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته کنکور کاردانی فنی و حرفه ای 1401 نسبت به لیست رشته های ارائه شده آگاهی کسب کنند تا در زمان انتخاب رشته، با شناخت و بررسی کامل گرایش مورد نظر خود را انتخاب نمایند. در جدول زیر گرایش های رشته حسابداری کاردانی فنی و حرفه ای را ذکر کرده ایم.

  • حسابداری
  • حسابداری گرایش حسابرسی
  • حسابداری گرایش دولتی
  • حسابداری گرایش صنعتی
  • حسابداری گرایش مالی
  • حسابداری گرایش مالیاتی
  • تبلیغات

پیشنهاد ویژه: استفاده از نمونه سوال ثبت حسابداری با جواب مجموعه اریا تهران

حقوق حسابدار وکمک حسابدار در سال1402

برای اشتغال حقوق و مزایا ،یکی از موارد مورد نظر فارغ التحصیلان رشته حسابداری و جویندگان کار در این حوزه هست.درآمد حسابدار و میزان آن شاخص هایی دارد که در این مقاله میخوانید.همچنین بصورت کلی به میزان حقوق هایی که شرکتها در حال حاضر برای رشته های مختلف حسابداری میپردازند،اشاره شده است.

حقوق حسابدار در سال 1402

برای تعیین حقوق و دستمزد چند شاخص وجود دارد که قبل پرداختن به حقوق و دستمزد حسابداری به آن اشاره می نماییم.

  • نوع کاری که فرد انجام می دهد
  • توان مالی شرکت
  • نوع حسابداری شرکت
  • بُعد مسافت

نوع کاری که فرد انجام می دهد

اولین شاخص تعیین حقوقِ ،نوع کاری است که فرد انجام می دهد که یا در طبقه فروش کالاست یا ارائه خدمات. و در واقع فروش همیشه نقطه بالاتر از خدمات قرار دارد بنابراین نباید توقع داشت که حقوق پرسنل حسابداری به اندازه پرسنل فروش باشد. به این خاطر که شرکت ابتدا باید درآمدی داشته باشد تا بتواند هزینه های خود را پوشش دهد، و این درآمد توسط تیم فروش انجام می شود.

البته باید به این نکته اذعان نمود که زحمات حسابداری خیلی اوقات بیشتر از زحمات واحد فروش است، ولی به دلیل ورود درآمد و منابع به شرکت این قسمت همیشه برای شرکت مهم تر بوده ، بنابراین حقوق و درآمد ایشان بیشتر از حسابداری می باشد و در رده های بالاتر حقوق مدیر فروش بیشتر از مدیر مالی می باشد.

توان مالی شرکت

دومین شاخص برای تعیین حقوق، توان مالی شرکت می باشد ، یعنی شرکتهای بزرگ درآمد بالاتری نسبت به شرکتهای کوچکتر دارند.

بنابراین پرسنل ایشان هم مزایای بیشتری دارند مثلا درآمد و حقوق و مزایای حسابدار بانک از حقوق حسابدار یک شرکت کوچک بیشتر است.

نوع حسابداری شرکت

شاخص سوم نوع حسابداری شرکت است ،حسابداری شرکت ها به 5 گروه ، حسابداری خدماتی ،حسابداری بازرگانی ، حسابداری تولیدی یا صنعتی ، حسابداری پیمانکاری ،حسابداری بازرگانی خارجی تقسیم می شود که صرف نظر از اندازه شرکت ، کمترین حقوق حسابدار مربوط به حسابداری شرکتها خدماتی است و بیشترین درآمد و حقوق حسابدار مربوط به شرکتهای تولیدی و صنعتی است.

البته مجددا باید یادآوری کرد که این موضوع با فرض شرکتها در یک اندازه از نظر توان مالی هستند. شاخص چهارم سمت حسابداری هست، یعنی هرچه سمت حسابدار پایین تر باشد به تبع آن حقوق کمتری دریافت می کند مثلا درآمد انبار دار، صندوقدار و تنخواه گردان از حسابدار مالی کمتر است و حقوق مدیر مالی هم از مشاوره مالی و مالیاتی کمتر است .پس میزان علم و مهارت حسابدار نقش مهمی در میزان حقوق او دارد .

بُعد مسافت

شاخص پنجم بُعد مسافت است. حسابدارانی که برای انجام کار حسابداری به مسافت های دوری می روند تا به محل کار خود برسند از حقوق بیشتری برخوردارهستند . و بعضاً در نقاطی شاغل هستند، که هر کسی حاضر به انجام کار در آن منطقه نیست و کارفرما مجبوربه پرداخت حقوق بالا می باشد مثلا شهرک های صنعتی بیرون شهر ویا مناطق محروم کشور حال که با شاخص ها حقوق و دستمزد حسابداری آشنا شدید ،بهتراست از انواع درآمد های جانبی حسابداری نیز مطلع شوید . این درآمد ها علاوه بر کار اصلی حسابدار وبه عنوان حقوق و درآمد دوم محسوب می شود.

درآمد حسابدار پاره وقت

بعضی از شرکت ها هستند که حجم حسابداری ایشان پایین است و به حسابدار تمام وقت نیاز ندارند، بنابراین برای امور حسابداری خود از حسابدار 1 یا 2یا 3 روز در هفته یا ماه ،آنهم به صورت پاره وقت دعوت به همکاری می نماید.

مشاور مالی

اگر شخص ، در حرفه حسابداری و در تمام سطوح آن تجربه لازم را دارا باشد ،جهت ارائه راه حل های مالی یا تجزیه و تحلیل صورتهای مالی و غیره از طرف شرکتها دعوت به همکاری می شود که حقوق بالایی نیز دارد. 3

استقرار و پیاده سازی نرم افزار

گاهاً شرکتها جهت راه اندازی نرم افزار ، کدینگ و امثال آن از حسابدار مجرب در این زمینه دعوت به همکاری می نمایند که این مورد هم به نوبه خود حقوق و مزایای جانبی برای حسابدار به همراه دارد.

آموزش حسابداری

یکی از درآمد های جانبی برای حسابدار، آموزش حسابداری است که ضمن کمک به آپدیت بودن ایشان ، در اثر ارتباط با کارآموزان حسابداری، کارهای جانبی درآینده برای حسابدار ایجاد می شود. به نحوی که کارآموز از مدرس حسابداری خود با عنوان استاد در جاهای مختلف یاد کرده و سبب بازاریابی برای مدرس حسابداری از این طریق می شود.

در این خصوص می توانید سری به بخش آگهی استخدام آریا تهران بزنید.

کارشناس دادگستری

حسابداران واجد شرایط با از گذراندن آزمون و پروسه های اداری وزارت دادگستری ،پس از تعیین صلاحیت بعنوان کارشناس این سازمان کسب درآمد میکنند. به نحوی که بدون استخدام شدن و بطور مستقل ، پرونده های مالی به ایشان ارجاع می شود تا اظهار نظر نماید و نیاز به حضور در سازمان قضا نیست. و البته بنا به خلاقیت می توان درآمد های جانبی دیگری برای خود ایجاد نماید.

با پردرآمدترین شغل‌های حسابداری آشنا شوید

فرصت‌های شغلی زیادی برای کسب درآمد از حسابداری وجود دارد. همه شرکت‌ها و سازمان‌های تجاری، برای رتق و فتق امور مالی خود به حسابدار نیاز دارند. البته شغل‌های مرتبط با رشته حسابداری گسترده‌تر هستند. در ادامه با برخی از این شغل‌ها آشنا می‌شوید.

مدیر ارشد مالی

مدیران ارشد مالی، تمام امور مالی واحد اقتصادی را برعهده دارد. همچنین وظیفه پیش‌بینی و ارائه پیشنهاد مناسب برای رشد مالی شرکت‌ها را برعهده دارند. مدیران ارشد شرکت‌ها در مورد اهداف و پیش‌بینی‌های تجاری آتی با مدیران مالی تبادل نظر می‌کنند. البته ناگفته نماند که در بحث تامین بودجه هم نقش مهمی دارند. میانگین درآمد یک مدیر ارشد مالی در جهان بین ۸۶ هزار تا ۲۸۶ هزار دلار در سال برآورد می‌شود.

تحلیلگر مالی

یکی از شغل‌های نوین مرتبط با حسابداری است که وظیفه تهیه و تجزیه اطلاعات مالی را برعهده دارند. معمولا از تحلیلگر مالی برای ارائه مشاوره در بانک‌ها و بیمه‌ها استفاده می‌کنند. برای موفقیت در این شغل، باید اخبار و اطلاعات بازار را به‌خوبی تجزیه و تحلیل کنید. میانگین درآمد یک تحلیلگر مالی، حدود ۵۷ هزار دلار در سال تخمین زده می‌شود.

حسابرس

یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد از حسابداری، فعالیت به عنوان حسابرس است. حسابرس‌ها پرونده‌ها و صورت‌های مالی واحد اقتصادی را بررسی می‌کنند تا کاملا با قوانین مالی منطبق باشند. حسابرس به دو نوع داخلی و مستقل تقسیم می‌شود. معمولا از حسابرس‌ها، برای موارد مشکوک مالی و ارزیابی تصادفی مدیریت مالی استفاده می‌کنند. از ویژگی‌های بازر یک حسابرس، می‌توان به وجدان کاری و قابل اعتماد بودن آنها اشاره کرد. همچنین بسیار نکته‌سنج و جزئی‌نگر هستند. میانگین درآمد حسابرس در سال به بیش از ۶۰ هزار دلار هم می‌رسد.

مدیر حسابداری

این نوع مدیران علاوه‌بر انجام فعالیت‌های مرتبط با حسابداری، نظارت بر وظایف و مسئولیت‌های سایر حسابداران را هم برعهده دارد. مدیران حسابداری، شیوه‌های تعیین صورت‌های مالی، بهبود استراتژی‌های شرکت و … هم نقش مهمی دارند. درآمد یک مدیر حسابداری بین ۸۰ هزار تا ۱۷۰ هزار دلار برآورد می‌شود.

مدیر مالی

یکی از محبوب‌ترین عناوین شغلی مرتبط با حسابداری است که منابع مالی شرکت را کنترل می‌کنند. این مدیران برای رشد تجاری شرکت به مدیران ارشد مشاوره می‌دهند. وظایف مدیران مالی، بسته به نوع و اندازه شرکت متفاوت است. این وظایف از تهیه صورت‌های مالی تا تدوین استراتژی‌های مالی شرکت را شامل می‌شود. مدیر مالی باتوجه به عوامل مختلف بین ۷۰ تا ۱۳۰ هزار دلار درآمد دارد.

استاد دانشگاه حسابداری

یکی از مشاغلی که کمتر به آن پرداخته می‌شود، استاد حسابداری است. کسب درآمد از طریق حسابداری فقط وابسته به مشاغل سازمانی نیست. تدریس هم می‌تواند راه بسیار مناسبی برای کسب درآمد از این رشته پرطرفدار باشد. اساتید دانشگاهی برنامه‌های درسی مرتبط با حسابداری را تدوین می‌کنند. این اساتید باید همه اصول و دانش مرتبط با این رشته را تدریس کنند. میانگین درآمد اساتید دانشگاه در رشته حسابداری، بیش از ۷۰ هزار دلار در سال است.

حسابدار ارشد

این نوع حسابداران وظیفه نظارت بر صورت‌های مالی تهیه شده توسط سایر حسابداران شرکت را برعهده دارند. به طور کلی هرگونه فعالیت حسابداری کوچک و بزرگ در حیطه فعالیت حسابدار ارشد است. از وظایف مهم این شغل، می‌توان به تهیه بودجه شرکت، تهیه و ارائه گزارش‌های دقیق مالی، پیگیری امور مالی شرکت و … اشاره کرد. از نظر درآمدی هم بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دلار در سال درآمد دارند.

حسابدار مالیاتی

همانطور که می‌دانید، مقررات مالی، شرکت‌ها را ملزم به ارائه گزارش‌های دقیق مالی می‌کند. دقیق بودن صورت‌های مالی در کاهش هزینه‌های مالیاتی بسیار موثر است. این نوع حسابداران در زمینه بازده مالیات هم به کارفرماها مشاوره می‌دهند. این نوع حسابداران هم برای اشخاص حقیق و هم حقوقی کار می‌کنند. همچنین می‌توانند برای شرکت‌های مختلف به صورت پاره‌وقت فعالیت کنند. میانگین حقوق این شغل در حدود ۵۰ تا ۸۰ هزار دلار برآورد می‌شود.

حسابدار قضایی

این نوع حسابداران به بررسی پرونده‌های مالی شرکت‌ها در مراجع قضایی می‌پردازند. فعالیت این گروه با مراجع قضایی و موسسات مالی گره خورده است. درواقع کار اصلی آنها بررسی چگونگی حل و فصل پرونده‌های مالی شرکت‌های مختلف است. همچنین این نوع حسابداران در پرونده‌های اختلاس و کلاهبرداری‌های مالی ورود می‌کنند. حسابداران قضایی جلوی ضررهای مالی هنگفت شرکت‌ها را هم می‌گیرند.

تحلیلگر بودجه

یکی دیگر از راه‌های کسب درآمد از حسابداری، تحلیل بودجه شرکت‌ها و دولت است. این نوع تحلیلگران هم می‌توانند برای سازمان‌های دولتی و هم شرکت‌های خصوصی فعالیت کنند. وظیفه اصلی این تحلیلگران، بررسی و ارائه چندین طرح بودجه پیشنهادی برای شرکت یا سازمان است. همچنین به مدیران شرکت برای بهبود وضعیت مالی و تصمیم‌گیری بهتر کمک می‌کنند. تحلیلگران بودجه که اغلب به صورت مستقل کار می‌کنند، درآمدی نزدیک به ۷۰ هزار دلار در سال دارند.

کارمند حسابداری

این نوع کارمندان وظایف مالی مختلفی را برعهده دارند. درواقع هدف اصلی کارمند حسابداری، سر و سامان دادن به وضعیت مالی شرکت‌ها یا سازمان‌هاست. از وظایف اصلی آنها، می‌توان به تهیه گزارش‌های مالی، بررسی روند درآمد و هزینه‌، تشکیل پرونده‌های مالی و … اشاره کرد. این نوع حسابداران همچنین وظیفه محاسبه حقوق و دستمزد، کنترل قراردادها، بررسی تراکنش‌های مالی روزانه و … را هم عهده‌دار هستند.

میزان حقوق حسابدار

تابحال هیچ تعرفه ای از طریق هیچ سازمانی برای شغل حسابداری ارائه نشده است و البته این موضوع از طرفی خوب و از طرف دیگر خوب نیست. از انجا که خدمات مثل کالا یکسان نیست، ارائه تعرفه می تواند آسیب جدی به حرفه ها وارد کند مثلا 2 پزشک، در 1تخصص را درنظر بگیرید، پزشک اول در حرفه خود صاحب خلاقیت و درایت بوده و بیمار خود را به سرعت به بهبود کامل میرساند و پزشک دوم در همان تخصص ولی ضعیف عمل می کند .

آیا در چنین شرایطی باید حقوق و حق الزحمه هردو یکی باشد؟! یا 2 مکانیک را در نظر بگیرید، مکانیک اول به محض مشاهده عملکرد خودرو ، پی به اشکال آن برده و با کمترین زمان بهترین کیفیت را ارائه می دهد ولی مکانیک دوم نمی تواند تشخیص درست دهد و هزینه های جانبی زیادی برای صاحب خودرو به همراه می آورد.

در مورد حسابداری هم همینطور است، نمیتوان با فرض سابقه یا مدرک حسابداری نسبت به تعیین میزان حقوق حسابدار اظهار نظر کرد. این مهارت و خلاقیت و قدرت تحلیلگر ، توان ارائه راهکار است که حسابداران را از یکدیگر متمایز کرده و حقوق آنها را تعیین می کند.

در چنین شرایطی تعیین حقوق کم از طرف کارفرما ، نوعی بی احترامی به خدمات حسابدار به شمار می رود . بنابراین توصیه میشود ، هرفرد با توجه به مهارت خود حقوق خودش را تعیین کند و از سپردن این مهم به کارفرما خودداری نماید. باشد که حسابداران با کسب مهارت جایگاه اصلی خود را در شرکتها پیدا کنند و به حقوق واقعی خود برسند. با اینحال افراد جویای کار حسابداری و کسانی که میخواهند ارتقاء پیدا کنند علاقه دارند میزان حقوق حسابدار را بدانند، در زیر میزان حقوق رسته های حسابداری بر اساس بررسی های انجام شده از شرکتهای متقاضی حسابدار در سال 1401 استخراج شده است

حقوق حسابدار مبتدی و کمک حسابدار

حقوق حسابدار مبتدی و کمک حسابدار:از 6 تا 8 میلیون تومان

حقوق حسابدار مالی

حقوق حسابدار مالی با سابقه:از 8 تا 12 میلیون تومان

حقوق حسابدار ارشد

حقوق حسابدار ارشد،مالیاتی، رئیس حسابداری از 12 تا 15 میلیون تومان

حقوق مدیر مالی

حقوق مدیر مالی ،حسابرس از 15 تا 18 میلیون تومان

البته باید در نظر داشته باشید این مبالغ کلی بوده و میتواند کمتر یا بیشتر از این مبالغ هم باشد که دلایل آن در بالا ذکر گردید. این نکته را نیز باید در نظر داشت که درآمد و حقوق حسابداری در سازمانها مثل بانکها و شرکت نفت و سایر سازمانهای دولتی بسیار متفاوت است.

اصولا وزارت کار مرجع حقوق شرکتهای خصوصی بوده که هر ساله حداقل حقوق و مزایا را بدون در نظر گرفتن رشته کاری و سابقه افراد اعلام میکند و سازمانهایی مثل بانک یا شرکت نفت زیر نظر وزارت کار نیستند که تابع حقوق و دستمزد ایشان باشند.

مثلا شرکت نفت تابع قوانین حقوق و دستمزد این وزارتخانه میباشد و حتی قوانین مربوط به کار ایشان هم با سایر شرکتها فرق دارد. در سازمانهای دولتی و شبه دولتی پرداخت حقوق بر اساس رتبه بندی پرسنل میباشد و البته از حقوق حسابدار سازمانهای دولتی تفاوت چندانی با حسابدار شرکتهای خصوصی ندارد ،چه بسا در صورت داشتن توانایی لازم حسابدار در شرکتهای خصوصی ، حقوق بیشتری نسبت به حسابدار سازمانها دارد.

چگونه یک حسابدار حرفه‌ای شویم؟

شاید بهتر باشد قبل از پرداختن به کسب درآمد از حسابداری، چگونگی تبدیل شدن به یک حسابدار را مرور کنیم. برای حسابدار شدن باید حتما تحصیلات رشته حسابداری و سایر رشته‌های مرتبط، مثل اقتصاد، مدیریت و … را داشته باشید. البته در این زمینه اخذ مدارک معتبر از موسسات آموزش حسابداری هم موثر هستند.

به طور کلی گذراندن دوره‌های حسابداری و به خصوص آموزش نرم افزارهای این رشته، کمک زیادی به استخدام در این شغل می‌کند. داشتن مدرک تحصیلی و دوره‌های مرتبط حسابداری و نرم افزار، باعث می‌شود از شرکت‌های معتبرتری برای مصاحبه دعوت شوید. البته ذکر این نکته هم ضروری است که برای تبدیل شدن به یک حسابدار حرفه‌ای، اصولا باید دوره‌های کارآموزی را هم پشت سربگذارید. باتوجه به حساسیت بالای این شغل، دوره‌های عملی کمک زیادی برای آشنایی با صورت‌های مالی می‌کنند.

پیشنهاد ویژه: شروعی تازه با استفاده از آموزش حسابداری آریا حساب.

کسب درآمد از حسابداری

برای این که بتوانید به درآمدهای مناسبی از این شغل برسید، باید با وظایف آن آشنایی داشته باشید. وظایف و مسئولیت‌های حسابداری، حوزه‌های گسترده‌ای را شامل می‌شود. تهیه و ثبت اسناد مالی، یکی از بدیهی‌ترین وظایفی است که یک حسابدار باید روی آن مسلط باشد. این اسناد، شامل میزان درآمد، سود، هزینه‌ها و ضررهای واحد اقتصادی مربوطه می‌شوند. از دیگر مسئولیت‌های مهم این شغل، می‌توان به وظایف زیر اشاره کرد:

صدور انواع سفته، ضمانت‌نامه و چک تهیه و تدوین اظهارنامه‌های مالیاتی محاسبه و پرداخت میزان دقیق حقوق و دستمزد کارکنان حفظ اسرار مهم شرکت و عدم افشای اطلاعات مالی ارائه گزارشات دقیق مالی به ذی‌نفعان کسب و کار ارائه راه‌حل‌های دقیق برای رشد درآمد شرکت مشاوره به مدیران برای تصمیم‌گیری‌های تجاری.

چگونه درآمد خود را با حسابداری به اوج برسانیم؟

کسب درآمد از حسابداری کار چندان ساده‌ای هم نیست. با این حال داشتن برخی مهارت‌های مرتبط با این رشته و توسعه مهارت‌های فردی، می‌توان به درآمدهای بسیار بالاتری هم رسید. یکی از راه‌های افزایش درآمد از حسابداری، کسب مهارت‌های روز و نرم افزارهای مرتبط با حسابداری است. به این ترتیب نباید فقط به داشتن مدرک و تحصیلات دانشگاهی بسنده کنید.

یکی از راه‌های اصلی برای کسب مهارت‌های مرتبط با حسابداری، شرکت‌ در دوره‌های پیشرفته موسسات آموزش حسابداری است. این موسسات با برگزاری دوره‌های پیشرفته و معتبر، مدرک مرتبط با آن را هم صادر می کنند. داشتن این مدرک معتبر، می‌تواند به برگ برنده شما در مصاحبه‌های استخدامی شرکت‌های بزرگ باشد.

سوالات متداول

شیوه پذیرش در رشته حسابداری مقطع کاردانی فنی و حرفه ای 1402 به چه صورت است؟

این رشته جزء 5 رشته پرمتقاضی و با آزمون کاردانی فنی و حرفه ای 1402 می باشد.

اهمیت کدام مجموعه دروس در مباحث اختصاصی کنکور حسابداری کاردانی فنی و حرفه ای بیشتر است؟

دروس شایستگی فنی دارای ضریب 12 و بیشترین اهمیت در آزمون این مقطع می باشند.

آیا برای کسب نتیجه مطلوب در کنکور کاردانی فنی و حرفه ای حسابداری می توان صرفا به مطالعه کتاب درسی اکتفا نمود؟

مطالعه کتاب های درسی در درجه اول قرار گرفته و بیش ترین اهمیت را دارد، اما استفاده از کتاب ها و منابع کمک آموزشی مناسب نیز می تواند به تثبیت آموخته ها و تسلط بر آن ها کمک نماید.

منبع: آیا رشته حسابداری سخت است

منبع: درس های رشته حسابداری

منبع: حسابداری چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

جستجوی مطالب

دسته ها

شبکه های اجتماعی